woensdag 11 februari 2009

Over liefde gesproken

De afgelopen maanden heb ik verhalen verzameld over de liefde. Verrassend mooie verhalen zijn het, die me werden verteld door zestien mensen waarvan de jongste in de dertig is en de oudste tachtig. Er zitten dichters tussen en schrijvers, een beroemde tekenaar, een alsmaar prijzenwinnende actrice, een regisseur, een hele leuke dominee, een oud-politica, een jonge scenarioschrijver en de presentator van All You Need is Love. Bij elk van hen speelt liefde op één of andere manier een rol, in hun werk, in hun kunst of in hun leven.
Ze vertelden me hun ervaringen, hun wijsheden, maar ook hun mislukkingen in de liefde en soms vertelden ze me hun hele ziel en zaligheid. En ieder verhaal is weer anders. Wat liefde voor de een is, is het bepaald niet voor de ander. Het is vertrouwen, bevrijding maar ook onbaatzuchtigheid. Het is een storm in de hersenen, maar ook het verlangen nog voordat het er is en het verdriet als het weer voorbij is. Je kunt het van alle kanten bekijken-  en dat heb ik gedaan. Ik heb die verhalen opgeschreven, herschreven en samen vormen ze nu bijna een boek. Bijna, want het is nog niet helemaal af. 
Maandag is de deadline. 
En nu moet ik gauw weer verder. 
wordt vervolgd

Geen opmerkingen: